06 mai 2017

BRUSSELS PARLEMENT: DEGELIJKE EN BETAALBARE WONINGEN VOOR IEDEREEN

BRUSSELS PARLEMENT: DEGELIJKE EN BETAALBARE WONINGEN VOOR IEDEREEN

Waarom is dit belangrijk?

DE HUURPRIJZEN ZIJN TE HOOG IN VERHOUDING TOT DE INKOMENS VAN DE MENSEN EN DE KWALITEIT VAN DE HUURWONINGEN

Dames en Heren Parlementsleden,
De al meer dan twintig jaar durende problematiek van de huisvesting en de buitensporig hoge huurprijzen in Brussel is algemeen bekend en erkend. Niemand in ons Gewest zal ontkennen dat de huurprijzen in verhouding tot de inkomens voor de meeste Brusselaars onbetaalbaar zijn.
Na de laatste staatshervorming heeft ons Gewest de bevoegdheid om dit ernstig probleem aan te pakken. De regering heeft in dit kader een nieuwe ordonnantie opgesteld die de federale huurwetgeving moet vervangen. De verenigingen die zich voor het recht op wonen inzetten, hoopten dat de Brusselse gewestregering een ambitieuze hervorming van de federale huurwet zou bewerkstelligen, gelet op de consensus van ALLE politici om de huisvesting als belangrijk probleem voor de Brusselaars te erkennen.
Onze Brusselse regeringsverantwoordelijken stellen nu een mini‐hervorming voor die hooguit enkele kleine problemen zullen oplossen en aan de huidige huisvestingsproblematiek niets fundamenteel zullen veranderen.
Overtuigd dat alle parlementsleden, zowel van de regeringsmeerderheid als van de oppositie, de oplossing van de huisvestingsmoeilijkheden voor vele Brusselaars ter harte zullen nemen, vragen wij ondergetekenden dat ze volgende amendementen op de Ordonnantie van de regering zouden indienen. Ze zouden aldus kunnen tonen dat de behartiging van het algemeen belang voorrang heeft op het belang van een kleine minderheid van verhuurders die baat hebben bij een niet gereguleerde huurmarkt.

  • 1 De stapsgewijze invoering van een huurovereenkomst voor het leven, overeenkomstig het voorstel van de ADVIESRAAD VOOR HUISVESTING

 

  • 2 De huurprijzen moeten overeenkomen met de werkelijke kwaliteit (staat van het goed, oppervlakte, …) en het het comfort van de huurwoningen. Een overgewaardeerde huurprijs moet in onderling overleg of via de Vrederechter naar beneden herzien worden.

 

  • 3 De algemene sanering van de huurwoningen zal niet gebeuren zonder een verplichte verhuurvergunning voor elke nieuwe verhuring. Met andere woorden, elke nieuwe verhuring moet voorafgegaan worden door een technisch onderzoek van de te huur gestelde woning. Deze woning zal slechts mogen verhuurd worden na de toekenning van een huurvergunning door de bevoegde gewestelijke Dienst. Zo niet zal de verhuurder de woning slechts kunnen verhuren na de werken voor het in overeenstemming brengen van de woning. De kosten voor het bekomen van de verhuurvergunning zijn ten laste van de verhuurder.

 

  • 4 De huurovereenkomsten van korte duur mogen niet door de nieuwe reglementering aangemoedigd worden. Hun basishuurprijzen liggen vast voor een periode van 9 jaar., ook bij verandering van huurder.

 

  • 5 Invoering op gemeentelijk niveau van paritaire huurcommissies voor geschillen over de huurprijs. In afwachting van deze invoering zal de Vrederechter bevoegd zijn op basis van de gewestelijke modelhuurovereenkomst.

 

  • 6 De gewestelijke huurovereenkomst bevat een dwingende clausule van verplicht overleg voorafgaand aan elke gerechtelijke procedure.

 

TEKEN DEZE PETITIE

Dankjewel.
José GARCIA

 

11:58 Écrit par SYNDICAT DES LOCATAIRES TEL: 02/522 98 69 dans ACTIONS, ARTICLES EN NÉERLANDAIS | Lien permanent | Commentaires (0) | Tags : syndicat des locataires, huurdersbond |  Facebook |  Imprimer |

22 mars 2017

PROJET D'ORDONNANCE BAIL D'HABITATION (RÉGION BRUXELLOISE)

 

NOUVEAU/NEW/NIEUW

 

 

PARLEMENT DE LA RÉGION DE BRUXELLES-CAPITALE

Projet d'ordonnance visant la régionalisation du bail d'habitation. 22 MARS 2017 

 

syndicat des locataires,huurdersbond,ontwerp van ordonnantie,projet d'ordonnance bail d'habitation,houdende de regionalisering van de woninghuurovereenkomst

 

ONTWERP VAN ORDONNANTIE

houdende de regionalisering van de woninghuurovereenkomst

12 décembre 2015

LETTRE À LA VILLE DE BRUXELLES

LETTRE .png

 

((( LIRE LA SUITE )))

 

Capture d’écran 2015-12-12 à 17.59.44.png

 ((( LEES MEER )))

 

 

REVUE DE PRESSE

PERSOVERZICHT 
 

 

TLB

LA CAPITALE


RTBF

7s7

L'AVENIR

brusselnieuws.be

16 mai 2015

Nomination d'un commissaire spécial auprès de COBRALO

MINISTÈRE DE LA RÉGION DE BRUXELLES-CAPITALE

2 AVRIL 2015. - Arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale portant nomination d'un commissaire spécial auprès de la société immobilière de service public "Coopérative Brabançonne du Logement" (COBRALO), S.C.R.L.



Le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale,
Vu la loi spéciale de réformes institutionnelles du 8 août 1980 et plus particulièrement l'article 20;
Vu la loi spéciale du 12 janvier 1989 relative aux institutions bruxelloises et plus particulièrement l'article 8;
Vu l'ordonnance du 17 juillet 2003 portant le Code bruxellois du Logement telle que modifiée par les ordonnances du 19 juillet 2007, du 11 juillet 2013 et du 26 juillet 2013, titre IV, chapitre II, section 7, notamment les articles 78 et 79;
Considérant les décisions et notes d'information du conseil d'administration de la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale du 23 février 2015 et du 23 mars 2015 ainsi que les éléments y annexés;
Considérant la décision du Gouvernement du 5 mars 2015;
Considérant le courrier du 18 mars 2015 transmis par la SISP COBRALO à la SLRB;
Que ce courrier confirme qu'il n'a pas été entièrement remédié aux carences constatées à ce jour notamment au niveau des procédure internes ;
Qu'en outre, bien qu'ils soient imputés pour partie à l'ancienne équipe dirigeante par la SISP, le courrier confirme un certain nombre de faits reprochés par l'autorité de tutelle;
Que par ailleurs, il subsiste de nombreuses zones d'ombre, notamment en ce qui concerne les motifs d'utilisation du Fonds Stevens et le respect des règles d'utilisation de ce Fonds ainsi que le respect des règles en matière de marchés publics;
Considérant qu'il convient, à fortiori dans le cadre de la fusion en cours, de garantir la mise en place des actes et procédures adéquats eu égard aux faits constatés;
Sur la proposition du Ministre chargé du Logement,
Après délibération,
Arrête :
Article 1er. Le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale désigne, en application des articles 78 et 79 du Code Bruxellois du Logement, M. Michel Forges en qualité de commissaire spécial auprès de la société immobilière de service public "Coopérative Brabançonne du Logement" (COBRALO), S.C.R.L., sise Avenue de la Gazelle 83, bte 15, 1180 Bruxelles.
Art. 2. Il charge le commissaire spécial :
- de se substituer dans la mesure de ses missions, sans préjudice de l'exercice par la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale de ses pouvoirs de tutelle et de contrôle, aux organes de la société immobilière de service public "Coopérative Brabançonne du Logement" (COBRALO), S.C.R.L., aux organes de la société visée à l'article premier, ceux-ci continuant à se réunir régulièrement afin d'assurer la transition à la fin de la mission du commissaire;
- de recueillir et transmettre à la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale, toutes informations ou observations nécessaires à l'exercice de son pouvoir de tutelle en ce compris les informations complémentaires relatives aux carences déjà relevées par la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale;
- d'examiner de manière étayée, les engagements pris par la société envers des tiers, notamment par rapport à l'objet social de la société et au regard des autorisations de tutelle nécessaires;
- s'assure du respect par la SISP de la légalité;
- de prendre ou faire prendre toutes mesures nécessaires pour remédier aux carences de gestion relevées notamment dans les rapports établis par la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale;
- de mettre en place, après concertation avec les représentants de la future société immobilière de service public ABC, un management efficace adapté à la taille de la société et à la fusion en cours;
- d'établir, le cas échéant et après concertation avec les représentants de la future société immobilière de service public ABC, de nouvelles procédures internes et règles de fonctionnement permettant de garantir le respect des lois et règlements en vigueur;
- de s'assurer que les actes nécessaires à la finalisation de la procédure de fusion de la société immobilière de service public "Coopérative Brabançonne du Logement" (COBRALO), S.C.R.L. soient posés;
Art. 3. Le commissaire spéciale est autorisé, si nécessaire et sous sa responsabilité, à effectuer une partie de sa mission avec l'assistance de tiers.
Art. 4. La mission du commissaire spécial aura une durée initiale de 3 mois, reconductible, prenant cours à la date d'entrée en vigueur du présent arrêté.
Art. 5. Le commissaire spécial produira trimestriellement, à l'attention de la Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale et du Ministre du Logement, un rapport relatif notamment à ses activités et à l'état d'avancement de sa mission.
Art. 6. La rémunération du commissaire spécial est fixée à un maximum de 40.000 euros bruts.
Le paiement se fera sur présentation d'une note de frais.
En cas de prolongation de la mission du commissaire, cette rémunération peut-être revue. Cette révision tiendra compte du montant initial et du délai de prolongation.
Celle-ci est supportée par la société immobilière de service public "Coopérative Brabançonne du Logement" (COBRALO), S.C.R.L..
Art. 7. Le présent arrêté entre en vigueur le jour de sa publication. Il cesse ses effets soixante jours après le terme de la mission du commissaire spécial.
Bruxelles, le 2 avril 2015.
Pour le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale :
Le Ministre-Président
du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale,
R. VERVOORT
La Ministre du Logement,
de la Qualité de Vie, de l'Environnement et de l'Energie,
Mme C. FREMAULT

MONITEUR BELGE  

Publié le : 2015-05-11
Numac : 2015031228

 
 
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 02 april 2015
gepubliceerd op 11 mei 2015
bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2015031228
pub.
11/05/2015
prom.
02/04/2015
staatsblad
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?lang...
 

Numac : 2015031228

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


2 APRIL 2015. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende aanstelling van een bijzonder commissaris bij de openbare vastgoedmaatschappij « Coopérative Brabançonne du Logement (COBRALO), C.V.B.A.

De Brusselse Gewestelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en in het bijzonder artikel 20;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen en in het bijzonder artikel 8;

Gelet op de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse huivestingscode zoals gewijzigd door de ordonnanties van 19 juli 2007, van 11 juli 2013 en van 26 juli 2013, titel IV, hoofdstuk II, afdeling 7, meer bepaald de artikelen 78 en 79;

Overwegende de beslissingen en informatienota's van de raad van bestuur van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij van 23 februari 2015 en van 23 maart 2015 alsook de bijgevoegde elementen;

Overwegende de Regeringsbeslissing van 5 maart 2015;

Overwegende de brief van 18 maart 2015 gestuurd door de OVM COBRALO aan de BGHM;

Dat deze brief bevestigt dat er niet volledig aan de thans vastgestelde tekorten op het gebied van de interne procedures verholpen is;

Dat bovendien de brief een aantal feiten bevestigt, hoewel ze gedeeltelijk door de OVM aan het vorige leidende team geweten worden, die door de toezichthoudende instantie ten laste gelegd worden;

Dat er bovendien veel grijze gebieden zijn, met name wat de motieven betreft om het Stevensfonds te gebruiken en de naleving van de gebruiksregels van dit Fonds, alsook de naleving van de regels inzake overheidsopdrachten;

Overwegende dat, a fortiori in het kader van de lopende fusie, de totstandbrenging van adequate handelingen en procedures in verband met de vastgestelde feiten gegarandeerd moeten worden;

Op voordracht van de minister belast met Huisvesting, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De Brusselse Hoofdstedelijke Regering duidt, in toepassing van de artikelen 78 en 79 van de Brusselse Huisvestingscode, de heer Michel Forges aan in de hoedanigheid van bijzonder commissaris van de openbare vastgoedmaatschappij « Coopérative Brabançonne du Logement » (COBRALO), C.V.B.A., gelegen op de Gazellelaan 83, bus 15, 1180 Brussel.

Art. 2.Ze belast de bijzondere commissaris : - zich in de mate van zijn opdrachten, onverminderd de uitoefening door de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij van zijn toezichts- en controlebevoegdheden, in de plaats van de organen van de openbare vastgoedmaatschappij « Coopérative Branbançonne du Logement « (COBRALO), C.V.B.A. te stellen als bedoeld in artikel een, waarbij zij regelmatig blijven vergaderen om de transitie op het einde van de opdracht van de commissaris te garanderen; - alle informatie en opmerkingen in te zamelen en over te maken aan de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van haar toezichthoudende bevoegdheid, met inbegrip van de aanvullende informatie met betrekking tot de tekortkomingen die reeds door de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij onthuld werden; - op onderbouwde wijze, de verbintenissen die door de maatschappij ten aanzien van derden genomen werden, te onderzoeken, met name in verband met het maatschappelijk doel van de onderneming en in verband met de noodzakelijke toezichtsvergunningen; - vergewist zich van de naleving door de OVM van de wettigheid; - alle nodige maatregelen te nemen of te laten nemen om aan de tekortkomingen in het beheer te verhelpen die met name aan het licht kwamen in de verslagen die door de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij opgesteld werden; - na overleg met de vertegenwoordigers van de toekomstige openbare vastgoedmaatschappij ABC, een doeltreffend management tot stand te brengen dat aan de omvang van de maatschappij en de lopende fusie aangepast is; - in voorkomend geval en na overleg met de vertegenwoordigers van de toekomstige openbare vastgoedmaatschappij ABC, nieuwe interne procedures en werkingsregels op te stellen die toelaten de van kracht zijnde wetten en reglementen na te leven; - zich ervan te vergewissen dat de handelingen die nodig zijn om het fusieproces van de openbare vastgoedmaatschappij « Coopérative Brabançonne du Logement » (COBRALO), C.V.B.A. af te ronden, gesteld zijn;

Art. 3.De bijzondere commissaris krijgt de toestemming om, indien noodzakelijk en onder zijn verantwoordelijkheid, een deel van zijn opdracht met de bijstand van derden uit te voeren.

Art. 4.De opdracht van bijzonder commissaris zal een oorspronkelijke duur van 3 maanden hebben, die terug verlengd kan worden, en die begint te lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 5.De bijzondere commissaris zal driemaandelijks een verslag, gericht aan de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en de minister van Huisvesting betreffende zijn activiteiten en de voortgang van zijn opdracht opstellen.

Art. 6.De bezoldiging van de bijzondere commissaris is vastgesteld op een maximum van 40.000 euro bruto.

De betaling gebeurt op voorlegging van een kostennota.

In geval van verlenging van de opdracht van de commissaris, kan deze bezoldiging herzien worden. Deze herziening zal met het oorspronkelijke bedrag en de termijn van verlenging rekening houden.

Deze wordt gedragen door de openbare vastgoedmaatschappij « Coopérative Brabançonne du Logement » (COBRALO) C.V.B.A..

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn publicatie.

Zijn uitwerking eindigt zestig dagen na afloop van de opdracht van de bijzondere commissaris.

Brussel, 2 april 2015.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, Mevr. C. FREMAULT

 

11 octobre 2014

JOURNÉE DE L'ÉNERGIE

JOURNEE_ENERGIE _ANDERLECHT_AFFICHE.png

JOURNEE ENERGIE _ANDERLECHT_AFFICHE.png

CPAS 1070 J E.png

13 avril 2014

HUURDERSBOND VOERT CAMPAGNE VOOR BETAALBARE HUURPRIJZEN

 

 

Huurdersbond voert campagne voor betaalbare huurprijzen

door © brusselnieuws.be
Brussel

De Huurdersbond heeft een kieslijst opgesteld voor de regionale verkiezingen van 25 mei. De bond zal niet echt deelnemen aan de verkiezingen, maar zal er wel voor campagne voeren. De bedoeling is om de politieke partijen te sensibiliseren voor de hoge huurprijzen in de hoofdstad.

De huurdersbond wil dat de huurders niet meer dan 30 procent van hun inkomen aan hun huur besteden.

De Virtus Electorum-lijst, de lijst van de Huurdersbond, telt momenteel 75 namen. De virtuele kandidaten zijn actief bij de bond, bij vakbonden of het in verenigingsleven. Mensen kunnen tot 25 mei op hen stemmen via de website virtuselectorum.be.

Tot dan zullen de kandidaten campagne voeren op markten en andere openbare plaatsen. Net als bij een echte campagne.

Virtus Electorum pleit in zijn programma voor betaalbare woningen voor alle Brusselaars. De huurprijs van een woning zou niet meer dan 30 procent van het inkomen van de huurder mogen bedragen. Vandaag kan dat voor de armere bevolking oplopen tot 60 procent.

De Huurdersbond wil daarom dat het Gewest de huurprijzen reguleert. Daarnaast wil de bond meer sociale woningen. Streefcijfer moet zijn 15 procent sociale woningen in Brussel.

De Huurdersbond pleit ook voor het bevriezen van de huurprijzen vanaf het begin van de nieuwe legislatuur. Op die manier wil de bond speculatie voorkomen naar aanleiding van de mogelijke regulering van de prijzen.

00:21 Écrit par SYNDICAT DES LOCATAIRES TEL: 02/522 98 69 dans ACTIONS, ARTICLES DE PRESSE, ARTICLES EN NÉERLANDAIS, VIRTUS ELECTORUM | Lien permanent | Commentaires (0) |  Facebook |  Imprimer |

12 avril 2014

STEM VOOR HET RECHT OP HUISVESTING

 

STEM VOOR HET RECHT OP HUISVESTING

 

Iedere burger heeft het recht om toegang te hebben tot comfortabele en goedkope huisvesting !

Dit zijn onze eisen voor deze verkiezingen …

In de 19 gemeenten van het hoofdstedelijk gewest blijven de huurprijzen te hoog. Deze werkelijkheid verplicht duizenden gezinnen om woningen te huren die niet voldoen aan de grootte van het gezin, die in slechte staat en vaak te duur zijn. Veel mensen moeten tussen de 40 % en 60 % van hun inkomen aan de huur besteden. In die gevallen wordt het aandeel van de huur in de familiale uitgaven een te grote last !

Geconfronteerd met deze realiteit hebben wij besloten om de enige lijst voor te stellen voor de verkiezingen van 25 mei die als grootste bezorgdheid “het recht op huisvesting voor iedereen” heeft.

Om dit doel te bereiken willen wij tienduizenden handtekeningen binnenhalen en met deze enorme petitie druk zetten op de toekomstige regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Wij willen dat de nieuwe Brusselse autoriteiten e nodige maatregelen treffen om de huisvestings problemen snel op te lossen.

 

  1. Blokkeren van de huurprijzen

Wij willen dat de regering, vanaf het begin van de zittingsduur, een onmiddelijke maatregel treffen : de bevriezing van de huren om elke preventive speculatie van de eigenaars te vermijden ten opzichte van een huurprijs omkadering.

 

  1. De huurprijzen omkaderen en een huuruitkering te bieden.

Wij zijn van mening dat de huur niet hoger mag zijn dan 30 % van de gezininkomen. Voor de gezinnen met beperkte inkomen zijn wij van mening dat de huurprijs niet hoger dan 20 % van die inkomen mag zijn. Om dit te bereiken, moet de overheid onmiddellijk twee doeltreffende maatregelen nemen :

 

  1. De stijging van de huurprijzen beperken en verkeerde huurprijzen vermijden die niet in overeenstemming zijn met de kwaliteit van de huisvesting.

  2. Een generaliseerde huurtoelage opzetten die het verschil dekt tussen de huurprijs en het maximum van 30 % (of 20 % voor de armsten) van de inkomen van de huurder.

 

  1. Meer sociale woningen bouwen met een voorkeur voor sociale huisvesting. Iedere gemeente moet als doel minimal 15 % sociale woningen op haar grondgebied bereiken.

Woningen met zogenaamde “sociale doelstellingé moeten worden toegevoegd aan de 15 % en de plaats niet innemen van de sociale woningen.

 

Om deze bovengenoemde doelstellingen te verdedigen hebben wij een virtuele kieslijst ontworpen woorop U online kan stemmen. (http://www.virtuselectorum.be/).

Deze lijst wil “het recht op huisvesting voor iedereen” verdedigen en is georganiseerd zoals de officiele lijsten. Alle kandidaten zijn sterke voorstanders van het recht op een waardige huisvesting voor iedereen die door de grondwet gegarandeerd is.

Stemmen kan op de site van deze virtuele lijst door te klikken op de kandidaat van uw keuze.

Voor diegenen die niet kunnen stemmen via internet, zal een schriftelijke stemming gehouden worden.

Wij herinneren er U aan toe dat uw voor de hoofdlijst kan stemmen of voor een bepaalde kandidaat.

Het resultaat zal onvermijdelijk een belangrijke en onuitgegeven pijling zijn die op de beslissingen van de toekomstige regering invloed hebben.

Deze lijst kan U helpen om uw stem te nuanceren in functie van de candidate die U zal kiezen. Wij rekenen op uw talrijke stemmen.

 

VIRTUS ELECTORUM

20 janvier 2014

FORUM LE DROIT À LA VILLE

FGTB1.png

FGTB2.png

FGTB 3.png

FGTB 4.png

26 novembre 2013

LES LOCATAIRES DU FOYER SCHAERBEEKOIS MANIFESTENT LEUR MÉCONTENTEMENT

C'EST DANS LA PRESSE

 

LA CAPITALE

Publié le 25/11/2013

Schaerbeek: manifestation devant le Foyer schaerbeekois ce lundi pour dénoncer des problèmes de chauffage

A. D.

Suite à des problèmes de chauffage depuis plusieurs mois et qui n’ont toujours pas été réglés au sein des logements sociaux Gaucheret-Thomas, le Syndicat des Locataires de Logements Sociaux (SLLS) a décidé d’organiser une manifestation devant le Foyer schaerbeekois, ce lundi 25 novembre, dès 17h30.

Sur son site internet, le SLLS appelle tous les locataires concernés à venir en nombre ce lundi. Par la même occasion, le syndicat demandera au conseil d’administration du Foyer schaerbeekois – qui se réunira à 18h – de résoudre les désagréments évoqués. Une proposition de dédommagement et de réparation sera aussi réclamée. Identifiés depuis le mois d’août dernier, ces problèmes de chauffage ont par ailleurs occasionné plusieurs incidents chez les résidents. Le communiqué du SLLS nous informe qu’un des habitants de ces logements s’est brûlé avec de l’eau bouillante et une famille a été intoxiquée par du monoxyde de carbone (CO). Des accidents survenus suite à des solutions qu’ont mis en place les locataires pour tenter de pallier le manque de chauffage et d’eau chaude. C’est le mercredi 20 novembre, dans le cadre d’une assemblée générale de la SLLS, que les membres du syndicat ont décidé, à l’unanimité, d’organiser cette protestation. Pour rappel, le Foyer schaerbeekois est une société coopérative à responsabilité limitée de création et de gestion de logements sociaux qui a pour but d’offrir un logement décent aux populations défavorisées de Schaerbeek.

 

Publié le Mardi 26 Novembre 2013 à12h42

Régions > Bruxelles > Actualité

Manifestation devant le Foyer schaerbeekois pour réclamer le rétablissement du chauffage

Rédaction en ligne

Une centaine de locataires des logements sociaux Gaucheret-Thomas à Schaerbeek ont manifesté lundi soir devant le Foyer schaerbeekois pour réclamer le rétablissement du chauffage et de l’eau chaude coupés depuis le mois d’août dernier, a indiqué mardi le Syndicat des locataires, qui était à l’origine de l’action.


Le Foyer Schaerbeekois.

D.R.

Le Foyer Schaerbeekois.

La manifestation s’est déroulée lundi soir rue de la Consolation, devant les bureaux du Foyer schaerbeekois dont le conseil d’administration se réunissait le soir même. Une centaine de locataires du complexe de logements sociaux Gaucheret-Thomas dépendant du Foyer schaerbeekois s’y est rassemblée pour exprimer son indignation face à l’absence de chauffage et d’eau chaude qui perdure depuis plusieurs mois.

Les manifestants ont également fait part de plusieurs incidents causés par les solutions qu’ils ont été contraints de mettre en place pour pallier le problème. Ils ont finalement obtenu du Foyer schaerbeekois la promesse de dédommagements dont les montants n’ont pas encore été fixés. Le Foyer schaerbeekois s’est également engagé à instaurer un dialogue avec le Syndicat des locataires afin que de tels désagréments ne se produisent plus à l’avenir.

 

 HET NIEUWSBLAD

BEWONERS BETOGEN TEGEN KOUDE WONINGEN .png

TVA-BTW AVOCATS-ADVOCATEN

 

TVA 1.png

 

TVA 2.png

 

 

 

Persbericht

 

Grondwettelijk Hof spreekt zich morgen uit over mogelijke schorsing BTW-plicht advocaten

 

Eerder dit jaar voerde de regering de BTW-plicht in voor advocaten, de zoveelste drempel voor mensen met een laag inkomen om hun rechten te vrijwaren. Daarom stapte het Netwerk tegen Armoede, ABVV en acht andere organisaties naar het Grondwettelijk Hof om de schorsing en de annulering te vragen van de BTW-plicht. Morgen, dinsdag 26 november, spreekt het Hof zich uit over de vraag tot schorsing. De zitting begint om 14 uur. Een vonnis over de annulering volgt later. Hilde Linssen (Netwerk tegen Armoede, 0474 53 69 06) en Jean-François Macours (ABVV, 0472 35 55 85) zullen op de zitting aanwezig zijn en zijn beschikbaar om de pers te woord te staan.

 

Toegang tot het recht is één van de grondrechten, maar ligt al langer onder vuur. Na decennialang geijverd te hebben voor een gelijke toegang tot het recht, is men de laatste jaren volop bezig om dit grondrecht stapsgewijs terug te schroeven. De btw-plicht verhoogt de factuur voor particulieren met 21 %. Niet voor ondernemingen, want die kunnen de betaalde btw gewoon aftrekken. Daarmee verwordt de rechtspraak in ons land tot regelrechte klassejustitie.
 
In 2007 voerde men de rechtsplegingsvergoedingen in waarbij de verliezende partij een som gekoppeld aan de waarde van het geschil moet betalen. Hier wordt geen uitzondering tussen vermogenden en minvermogenden gemaakt, behalve voor pro deo.In 2011 werd de BTW-plicht ingevoerd voor deurwaarders en notarissen, zodat veel mensen met betalingsproblemen er nog extra kosten bovenop krijgen.
En begin dit jaar de geplande afbouw van het pro deo systeem.

 

 

De inkomensgrenzen voor een pro deo advocaat liggen al erg laag (een alleenstaande heeft slechts recht op volledige kosteloosheid als hij maximaal 928 euro netto per maand aan inkomsten heeft). Heel wat mensen met een laag inkomen vallen op die manier al uit de boot. Bovendien wil minister van Justitie Turtelboom nog een remgeld invoeren, per procedure en per advocaat. Voorlopig zijn die plannen van de minister on hold gezet, na fel protest van armoedeverenigingen, vakbonden én advocaten. Maar een hervorming van het systeem is zeker nog niet van de baan.
Bij al deze hervormingen is op geen enkel manier rekening gehouden met de gebruikers van het systeem, vooral niet met degenen die het al moeilijk hebben. Er heerst sowieso al een groot wantrouwen bij kwetsbare mensen tegenover justitie en alles wat daar mee te maken heeft. De drempels zijn al ontzettend hoog om rechten af te dwingen of zich te verdedigen.
Bovendien heeft men nooit werk gemaakt van onze vraag om de groei naar pro deozaken grondig te onderzoeken , om de eerstelijns juridische bijstand grondig te hervormen en er genoeg middelen tegenover te zetten en om alternatieve manieren van financiering te zoeken voor het systeem.

 


Nu gooit men hier de invoering van de BTW-plicht van 21 % voor advocaten bovenop. Deze werd in juli van dit jaar bijna en stoemelings doorgevoerd. De particulier die een advocaat wil raadplegen voor een huurprobleem, een familiaal probleem, een arbeidsovereenkomst, een geschil met een aannemer, enzovoort, zal zijn factuur zien verhogen met 21% (de Europese wetgeving voorziet niet in een lager tarief ter zake)! Er is trouwens geen enkele zekerheid dat er geen BTW zal moeten betaald worden in pro deozaken.
Bovendien creëert de invoering van een BTW-verplichting een ongelijke behandeling tussen ondernemingen en particulieren. Ondernemingen die zelf BTW-plichtig zijn, kunnen de BTW eenvoudigweg aftrekken, zodat het voor hen een neutrale operatie is. Burgers hebben deze mogelijkheid niet. Een invoering van een BTW-plicht is in die zin asociaal omdat ze uitsluitend gedragen wordt door de zwakste schouders. Maakt de regering opnieuw de keuze om de sterkste schouders te ontzien?

 

Meer info:

 

Hilde Linssen (Netwerk tegen Armoede, 0474 53 69 06)

Jean-François Macours (ABVV, 0472 35 55 85)

17:47 Écrit par SYNDICAT DES LOCATAIRES TEL: 02/522 98 69 dans ARTICLES EN NÉERLANDAIS | Lien permanent | Commentaires (0) | Tags : cour constitutionnelle, syndicat des locataires, huurdersbond, tva, btw, avocats, advocaten |  Facebook |  Imprimer |

11 juin 2012

CONVENTION COLLECTIVE DE L'HABITAT FOYER IXELLOIS-SYNDICAT DES LOCATAIRES

CCH FI 1.pngCCH FI 2.pngCCH FI 3.pngCW EH 1.pngCW EH 2.pngCW EH 3.png

01 avril 2011

COLLECTIEVE WOONOVEREENKOMST 01/04/2011

Capture d’écran 2011-04-01 à 17.12.33.png

Capture d’écran 2011-04-01 à 17.13.53.png

Capture d’écran 2011-04-01 à 17.15.07.png

 

 

01 janvier 2010

WIE ZIJN WIJ?

 

PRESENTATIE VAN DE HUURDERSBOND

 

********************************

 

 

 

De Huurdersbond werd in 1974 opgericht door een groep van maatschappelijke werkers en huurders van de Brusselse Haard..

 

Pluralistische organisatie van huurders, streven wij er naar te worden erkend in België voor het recht op huisvesting, die als volgt wordt gedefinieerd : "Eenieder heeft het recht op een fatsoenlijke huisvesting huisvesting kosten (huur + servicekosten) moeten compatibel zijn met haar middelen ": dit recht wordt gewaarborgd door de federale regering en dus tegen de laatste.

 

Informatie, ordenen en verdediging van de huurders zijn de belangrijkste doelen van onze organisatie. Sinds 1990 is onze vereniging gestart met de HUURDERSBOND, die heeft dezelfde doelstellingen en werken met huurders in de particuliere sector voor dezelfde strijd.

 

Onze beweging is erkend als een groep van permanente opvoeding van de Franse Gemeenschap van België en als "Deskundigengroep "van verschillende publieke autoriteiten, waaronder het ministerie van Huisvesting van de Brusselse Regio.

 

Op nationaal vlak maakt de vereniging deel uit van de groep voor het Recht op Wonen.

 

In Europa zijn wij een actief lid van de beweging" Confederatie van Europese gebruikers voor Sociaal Wonen ", die staat voor de huurders vereniging in Europa en verdedigden het recht op wonen bij de Europese instanties. Wat op internationaal niveau betreft, vertegenwoordigen wij België in het Internationaal Verbond van Huurders (IUT).

 

De wereld van de verhuurders is zeer goed georganiseerd, zowel nationaal als internationaal, huurders , ondanks de moeilijkheden, hebben recht op hetzelfde.

 

Gezien de werklast van de juristen van de HUURDERSBOND, het succes van onze interventies, dus een 'positieve uitkomst van uw zaak is afhankelijk zowel van uw toespraak als van de onze. Daarom vragen wij: - Als u een antwoord ontvangt op één van onze brieven, neem onmiddellijk contact met ons, hetzij per post of door op raadpleging te komen op de zitdagen van de jurist die uw zaak behandeld.

 

- Indien binnen 15 tot 20 dagen na de verzending van de brief geen reactie komt - is er waarschijnlijk een probleem - neem dan snel contact op met de verantwoordelijke jurist die in staat voor het beheer van uw dossier.

 

Sociale Cohesie Project

 

****************

 

Doelstelling : Het verbeteren van de levenskwaliteit in sociale woningen door middel van een actie met en voor mensen.

 

Verantwoordelijke: Jean-François Deblonde

 

Verantwoordelijke Uitgever : J. GARCIA,

 

Square Albert Ier, 32 1070 Anderlecht

 

Individuele acties

 

**************

 

De bond verleent juridisch advies voor een huurder met een huisvestingsprobleem.

 

In ANDERLECHT:

 

Albert Square I, 32 1070 Brussel

 

Tel. : 02/522.98.69 Fax: 02/522 02 69

 

Zitdagen voor juridisch advies

 

Coördinator: Edith GALOPIN

 

Zonder afspraak : 02/522.98.69

 

Vanaf 9:00

 

Maandag: Marie-Claire Noizet - Hafid CHABAB - Beatriz ALVAREZ

 

Dinsdag: Rene De Jonghe - Hafid CHABAB

 

Donderdag: Rene De Jonghe - Beatriz ALVAREZ

 

Afspraken buiten de zitdagenvoor dringende gevallen kunnen slechts bekomen worden mits telefonische aanvraag : 02/522.98.69.

 

Verantwoordelijk voor de opleidingen : Raphaël EL GHRAIBI

 

Technische Dienst: 02/521.46.60

 

 (Claude BIVORT) - Damien Rommens -Thierry JACQMAIN

 

(Paule LAGAE) Patrick Stockmans

 

Sociale Cohesie: 02/522.38.53 • 

 

Jean-François Deblonde

 

ERDI,BERYL,YOUSRA,HANAN

 

 

 

 

 

Telefonisch juridische advies :

 

***********************

 

van maandag tot donderdag van 14u tot 17u

 

•  Yves FIERENS-02/522.98.69

 

 

 

 

 

Inbepaalde aanvragen die uitgebreid kunnen worden tot een groot aantal huurders (hogere huurprijzen en / of onaanvaardbare kosten gemaakt voor huurders ,...), werkt de HUURDERSBOND samen met:

 

- de media: een pers conferentie

 

- met de politieke autoriteiten: voor een vergadering of interviews

 

- met alle mensen: door middel van betoging, petities, vergaderingen met de huurders.

 

 

 

Andere vestigingen:

 

***************

 

De HUURDERSBOND, in samenwerking met het College van de Brusselse regio, heeft een lokale vestiging:

 

In SCHAARBEEK - 02 / 242.42.06

 

- Fax: 02/245.55.06

 

Vandermeerschstraat, 53

 

1030 BRUSSEL

 

Syndicatdeslocataires1030@gmail.com

 

Zitdagen :

 

maandag zonder afspraak: 9u tot 12u - op afspraak van 14u tot 17u.

 

donderdag zonder afspraak: 9u tot 12u - op afspraak: de 14h à 17h et de 18h à 20h.

 

vrijdag: op afspraak van 9u tot 12u.

 

telefonisch advies : dinsdag 14u tot 17u en vrijdag van 9u tot 12u.

 

Juristen: Julie WITTEBORT -- Veronique ESAKWA

 

Vormingswerker :SEVILAY

 

Verantwoordelijke : Julie WITTEBORT

 

HOE KAN JE HELPEN?

 

U kan zich aanmelden bij onze organisatie, gebruik maken van onze diensten, u ontvangt ons driemaandelijks tjdschrift : "Le Phare", en dit gedurende 12 maanden mits betaling van : 

 

-  15 € het eerste jaar, de volgende jaren € 12.

 

-  meer dan 15 € (als steunend lid ).

 

Deze vergoeding is jaarlijks en loopt vanaf de datum van ontvangst van uw betaling.

 

Hoe kan u betalen:

 

- indien u een sociale woning of appartement huurt : ING: 310-0137884-36.

 

- indien de andere gevallen : ING: 310-1038549-56.

 

Albert Iste Plein, 32

 

1070 Anderlecht

 

Tel. : 02/522.98.69

 

E-mail: syndicatdeslocataires@gmail.com

 

Fax: 02/522 02 69

 

INLICHTINGEN verstrekken, BIJSTAND verlenen, DE HUURDERS VERDEDIGEN zijn onze taken sinds meer dan 40 jaar.

 

 

 

31 mai 2009

QUI SOMMES-NOUS? WIE ZIJN WIJ?

 

 

 PRÉSENTATION

DU

SYNDICAT DES LOCATAIRES *********************************************************

 

Le SYNDICAT DES LOCATAIRES DE LOGEMENTS SOCIAUX fut créé en 1974 par un groupe de travailleurs sociaux et de locataires du Foyer Bruxellois.

 

Organisation pluraliste de locataires, nous luttons pour que soit reconnu en Belgique le Droit à l'Habitat qui se définit comme suit :

 

"Toute personne a droit à un habitat décent dont la charge logement(loyer + charges)doit être compatible avec ses ressources.

Ce droit est garanti par l’ÉTAT FÉDÉRAL et donc opposable à ce dernier".

 

Informer, organiser et défendreleslocatairessont les autres objectifs essentiels de notre organisation. Depuis 1990, notre association a fondé le SYNDICAT DES LOCATAIRES, qui a les mêmes objectifs et mène avec les locataires du secteur privé le même combat.

 

Notre mouvement est reconnu comme groupement d'éducation permanente par la Communauté Française de Belgique et comme "Groupe expert"auprès de divers pouvoirs publics dont notamment le Ministère du Logement de la Région Bruxelloise.

 

Au niveau national notre association fait partie du Rassemblement pour le Droit à l’Habitat.

 

En Europe nous sommes un des membres actifs du mouvement « CONFEDERATION EUROPEENNE DES USAGERS DE L’HABITAT SOCIAL »qui représente l'association des locataires européenset défend le DROIT à L’HABITAT auprès des instances européennes.

Quant au niveau international, nous représentons la Belgique à L'ALLIANCE INTERNATIONALE DES LOCATAIRES (IUT).

Le monde des bailleurs est très bien organisé tant au niveau national qu'international, les locataires doivent, malgré les difficultés, prétendre à la même chose.

 

Eu égard à la masse de travail de tous les juristes du Syndicat des Locataires, la bonne réussite de nos interventions donc l’issue positive de votre dossier dépend tant de votre intervention que de la nôtre.

 

En conséquence nous vous demandons :

-Si vous recevez une réponse à nos courriers, communiquez la nous immédiatement soit par courrier soit en venant consulter le juriste qui traite votre dossier lors de nos permanences.

- Si dans les 15 à 20 jours de l’envoi d’un courrier vous restez sans réponse de votre propriétaire ou de notre part - c’est qu’il a probablement un problème – dès lors prenez contact rapidement avec le juriste chargé de la gestion de votre dossier.

 

Actions individuelles

********************************


Le Syndicat organise des consultations juridiques pour tout locataire rencontrant un problème de logement.

 

À ANDERLECHT :

Square ALBERT I, 32 à 1070 Bruxelles

Tél. : 02/522.98.69 Fax : 02/522 02 69

vPermanences

consultations juridiques SANS rendez-vous

Coordinatrice : Edith GALOPIN

 

A partir de 9.00 H


Lundi: Marie-Claire NOIZET - Hafid CHABAB – Beatriz ALVAREZ

 

Mardi : René DE JONGHE – Hafid CHABAB

 

Jeudi:René DE JONGHE – Beatriz ALVAREZ

Des rendez-vous peuvent être pris pour les cas urgent en dehors des heures de consultation.

Ceux-ci peuvent être fixés par téléphone : 02/522.98.69.

 

 

vPermanences juridiques par téléphone :du lundi au jeudi de 14h à 17h

¨Yves FIERENS : 02/522.98.69

 

 

vCellule technique :02/521.46.60

¨Claude BIVORT (jusqu'au 31/10/2013) Damien ROMMENS

¨Thierry JACQMAIN

¨Paule LAGAE (jusqu'en 2014) Patrick Stockmans

v Projet de Cohésion sociale : 02/522.38.53

But : améliorer la qualité de la vie au sein des logements sociaux par le biais d’une
action avec et pour les habitants.

¨ JEF (coordinateur)

¨ HANAN

¨ ERDI

¨YOUSRA

" BERYL

vResponsable des formations: Raphaël EL GHRAIBI

 

 

 

 

 

 

Le Syndicat, en collaboration avec l'Exécutif de la région bruxelloise, a mis sur pied une antenne locale :

 

À SCHAERBEEK

Tel : 02/ 242.42.06- Fax : 02/245.55.06

 

Rue Vandermeersch, 53

1030 SCHAERBEEK


Syndicatdeslocataires1030@gmail.com

Coordinatrice : Julie WITTEBORT


Juristes : Julie WITTEBORT – Véronique ESAKWA

Animatrice : SEVILAY

 

 

SYNDICAT DES LOCATAIRES

HORAIRES DE SCHAERBEEK

 

 

 

Sans

rendez-vous

Sur

Rendez-vous

Par téléphone

Permanence le soir :

Sur Rendez-vous

Lundi

9h-12h

14h-17h

   

Mardi

 

9h-12h

14h-17h

18h-20h

Mercredi

 

14h-17h

   

Jeudi

9h-12h

14h-17h

 

18h-20h

Vendredi

 

 

9h-12h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Actions collectives


*********************


Lorsque certaines demandes peuvent être étendues à un nombre important de locataires (hausse des loyers et/ou de charges, faits inacceptables pour les locataires,...), le Syndicat agit auprès :


- des médias
: par une conférence de presse ;

- des autorités politiques: par un meeting ou des entrevues ;

- de tout un chacun: par des manifestations, des pétitions, des réunions de locataires.

 

 

 

 

PRESENTATIE VAN DE HUURDERSBOND

********************************

 

De Huurdersbond werd in 1974 opgericht door een groep van maatschappelijke werkers en huurders van de Brusselse Haard..

Pluralistische organisatie van huurders, streven wij er naar te worden erkend in België voor het recht op huisvesting, die als volgt wordt gedefinieerd : "Eenieder heeft het recht op een fatsoenlijke huisvesting huisvesting kosten (huur + servicekosten) moeten compatibel zijn met haar middelen ": dit recht wordt gewaarborgd door de federale regering en dus tegen de laatste.

Informatie, ordenen en verdediging van de huurders zijn de belangrijkste doelen van onze organisatie. Sinds 1990 is onze vereniging gestart met de HUURDERSBOND, die heeft dezelfde doelstellingen en werken met huurders in de particuliere sector voor dezelfde strijd.

Onze beweging is erkend als een groep van permanente opvoeding van de Franse Gemeenschap van België en als "Deskundigengroep "van verschillende publieke autoriteiten, waaronder het ministerie van Huisvesting van de Brusselse Regio.

Op nationaal vlak maakt de vereniging deel uit van de groep voor het Recht op Wonen.

In Europa zijn wij een actief lid van de beweging" Confederatie van Europese gebruikers voor Sociaal Wonen ", die staat voor de huurders vereniging in Europa en verdedigden het recht op wonen bij de Europese instanties. Wat op internationaal niveau betreft, vertegenwoordigen wij België in het Internationaal Verbond van Huurders (IUT).

De wereld van de verhuurders is zeer goed georganiseerd, zowel nationaal als internationaal, huurders , ondanks de moeilijkheden, hebben recht op hetzelfde.

Gezien de werklast van de juristen van de HUURDERSBOND, het succes van onze interventies, dus een 'positieve uitkomst van uw zaak is afhankelijk zowel van uw toespraak als van de onze. Daarom vragen wij: - Als u een antwoord ontvangt op één van onze brieven, neem onmiddellijk contact met ons, hetzij per post of door op raadpleging te komen op de zitdagen van de jurist die uw zaak behandeld.

- Indien binnen 15 tot 20 dagen na de verzending van de brief geen reactie komt - is er waarschijnlijk een probleem - neem dan snel contact op met de verantwoordelijke jurist die in staat voor het beheer van uw dossier.

Sociale Cohesie Project

****************

Doelstelling : Het verbeteren van de levenskwaliteit in sociale woningen door middel van een actie met en voor mensen.

Verantwoordelijke: Jean-François Deblonde

Verantwoordelijke Uitgever : J. GARCIA,

Square Albert Ier, 32 1070 Anderlecht

Individuele acties

**************

De bond verleent juridisch advies voor een huurder met een huisvestingsprobleem.

In ANDERLECHT:

Albert Square I, 32 1070 Brussel

Tel. : 02/522.98.69 Fax: 02/522 02 69

Zitdagen voor juridisch advies

Coördinator: Edith GALOPIN

Zonder afspraak : 02/522.98.69

Vanaf 9:00

Maandag: Marie-Claire Noizet - Hafid CHABAB - Beatriz ALVAREZ

Dinsdag: Rene De Jonghe - Hafid CHABAB

Donderdag: Rene De Jonghe - Beatriz ALVAREZ

Afspraken buiten de zitdagenvoor dringende gevallen kunnen slechts bekomen worden mits telefonische aanvraag : 02/522.98.69.

Verantwoordelijk voor de opleidingen : Raphaël EL GHRAIBI

Technische Dienst: 02/521.46.60

 (Claude BIVORT) - Damien Rommens -Thierry JACQMAIN

(Paule LAGAE) Patrick Stockmans

Sociale Cohesie: 02/522.38.53 • 

Jean-François Deblonde

ERDI,BERYL,YOUSRA,HANAN

 

 

Telefonisch juridische advies :

***********************

van maandag tot donderdag van 14u tot 17u

•  Yves FIERENS-02/522.98.69

 

 

Inbepaalde aanvragen die uitgebreid kunnen worden tot een groot aantal huurders (hogere huurprijzen en / of onaanvaardbare kosten gemaakt voor huurders ,...), werkt de HUURDERSBOND samen met:

- de media: een pers conferentie

- met de politieke autoriteiten: voor een vergadering of interviews

- met alle mensen: door middel van betoging, petities, vergaderingen met de huurders.

 

Andere vestigingen:

***************

De HUURDERSBOND, in samenwerking met het College van de Brusselse regio, heeft een lokale vestiging:

In SCHAARBEEK - 02 / 242.42.06

- Fax: 02/245.55.06

Vandermeerschstraat, 53

1030 BRUSSEL

Syndicatdeslocataires1030@gmail.com

Zitdagen :

maandag zonder afspraak: 9u tot 12u - op afspraak van 14u tot 17u.

donderdag zonder afspraak: 9u tot 12u - op afspraak: de 14h à 17h et de 18h à 20h.

vrijdag: op afspraak van 9u tot 12u.

telefonisch advies : dinsdag 14u tot 17u en vrijdag van 9u tot 12u.

Juristen: Julie WITTEBORT -- Veronique ESAKWA

Vormingswerker :SEVILAY

Verantwoordelijke : Julie WITTEBORT

HOE KAN JE HELPEN?

U kan zich aanmelden bij onze organisatie, gebruik maken van onze diensten, u ontvangt ons driemaandelijks tjdschrift : "Le Phare", en dit gedurende 12 maanden mits betaling van : 

-  15 € het eerste jaar, de volgende jaren € 12.

-  meer dan 15 € (als steunend lid ).

Deze vergoeding is jaarlijks en loopt vanaf de datum van ontvangst van uw betaling.

Hoe kan u betalen:

- indien u een sociale woning of appartement huurt : ING: 310-0137884-36.

- indien de andere gevallen : ING: 310-1038549-56.

Albert Iste Plein, 32

1070 Anderlecht

Tel. : 02/522.98.69

E-mail: syndicatdeslocataires@gmail.com

Fax: 02/522 02 69

INLICHTINGEN verstrekken, BIJSTAND verlenen, DE HUURDERS VERDEDIGEN zijn onze taken sinds meer dan 40 jaar.